Sabtu, 12 Februari 2011

Revolusi generasi muda tumbangkan Hosni Mubarak

KAHERAH: Rakyat Mesir bangun dari tidur dengan harapan baru semalam selepas pemerintahan autokratik selama 30 tahun di bawah pimpinan Presiden Hosni Mubarak berjaya dijatuhkan dalam tempoh 18 hari dengan pihak tentera mengambil alih kuasa bagi menentukan masa depan yang belum tentu hala tujunya.
Sebaik laungan azan Subuh berkumandang di Kaherah, bunyi hon disambut dengan sorakan orang ramai kedengaran semakin kuat selepas berjuta-juta rakyat Mesir berpesta malam sebelumnya bagi meraikan peletakan jawatan Hosni.

‘Rakyat menggulingkan regim.’ ‘Revolusi generasi muda memaksa Hosni berundur’, lapor tajuk muka depan akhbar al-Ahram.
Pada malam sebelumnya, beratus-ratus ribu rakyat Mesir menari, menangis dan berdoa dalam suasana riuh-rendah di Dataran Tahrir selepas Hosni meletakkan jawatan.

Penunjuk perasaan bersorak kegembiraan hingga ada yang memeluk anggota tentera sementara ahli keluarga mengambil gambar bersama di depan kereta perisai di jalan raya yang dipenuhi lautan manusia. Mereka yang tidak saling mengenal berpelukan sesama sendiri, sesetengahnya mengucup tanah dan ada juga yang berdiri tertegun seakan-akan tidak percaya apa yang berlaku.

“Saya berusia 21 tahun dan ini kali pertama dalam hidup, saya rasa bebas,” kata Abdul-Rahman Ayyash yang lahir lapan tahun selepas Hosni memegang tampuk pemerintahan sambil memeluk penunjuk perasaan lain.
Pihak tentera yang mengambil alih kuasa selepas Hosni meletakkan jawatan kelmarin memberitahu pengumuman akan dibuat mengenai langkah seterusnya termasuk membubarkan Parlimen dan membentuk kerajaan sementara.

Kejatuhan Hosni di tangan kebangkitan generasi muda rakyat Mesir dalam sejarah moden dunia Arab mengejutkan sekutunya seperti Amerika Syarikat, Barat, Israel dan pemimpin negara Arab lain.

Protes kumpulan penunjuk perasaan yang bermula daripada kumpulan kecil aktivis muda di Internet sebulan lalu yang hanya mampu mengumpulkan 100 orang berjaya mempengaruhi beratus-ratus ribu orang dalam tempoh dua minggu hingga menumbangkan kerajaan pimpinan Hosni.

Strategi aktivis menggunakan rangkaian laman sosial terutama Facebook dan laman sosial lain mencetuskan kesedaran rakyat Mesir khususnya mengenai isu polis yang menyalahgunakan kuasa dan rasuah.

“Facebook yang menjatuhkan regim Hosni,” kata seorang penganjur demonstrasi, Sally Toma. - AP

sumber:berita harian

2 ulasan :

sahira hamdan berkata...

wah,hebat kan pengaruh fb skrg.

euro berkata...

Keren negh articlenya:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails